close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם בכלל יש ענין להתפלל בקברי צדיקים?

הרב שי טחןז תמוז, תשפו22/06/2026

אף שאין חיוב לבקר ולהשתטח על קברי צדיקים, מכל מקום התפילה במקום זה מסוגלת ומועילה

תגיות:
קבר רשבי
צילום: jewish-photos.com
בימינו נסיעות לקברי צדיקים הו אדבר מקובל, רגיל ויהודים משקיעים זמן רב, משאבים ומאמצים כדי לבבקר ולהתפלל בקברי צדיקים.
אולם, עולה שאלה האם בכלל יש ענין לבקר בקברי צדיקים ולהתפלל שם? מדוע להשקיע בזה כל כך? האם יש "חיוב" לנסוע ולבקר למי שפחות אוהב?

בשו״ת משיב נבונים (ח״ב או״ח סימן יג) חקר אם יש מצוה להשתטח על קברי צדיקים, ולא מצא מקור מוסמך לכך — אף שבכמה מקורות מבואר שתפילה במקום כזה פועלת ומועילה.
וכמו שמצאנו שכלב בן יפונה השתטח על קברי אבות כדי, ובגמרא תענית (טז, א) נאמר מדוע יוצאים לבית הקברות — כדי שיבקשו עלינו
קבר רשבי
צילום: jewish-photos.com
המתים רחמים.
וברמ״א (או״ח תקפ״א) הביא שיש מקומות שנוהגים לילך על הקברות ולהרבות שם בתחנונים. ובאליה רבה ביאר בשם המהרי״ל שטעם הדבר הוא שבית הקברות מקום מנוחת הצדיקים, והוא מקום טהור וקדוש המסוגל לתפילה.
וכן העיד האר״י ז״ל שבשטיחתו של אדם על קבר צדיק — ובפרט אם יודע לעשות הייחוד השייך לאותו צדיק — הרי נשמת הצדיק עומדת לו לעזר ולסיוע.
וכן כתב גם הגר״ע יוסף בספרו חזון עובדיה (אבילות ח״ג עמוד רי).
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה